Meta-Analysis of the Validity of STEM-Based Worksheets to Improve Students' Critical Thinking Skills

  • Aswinda Wardani Universitas Negeri Padang
  • Zulyusri Zulyusri Program Studi Pendidikan Biologi, Universitas Negeri Padang
Keywords: Critical Thinking, STEM, Worksheets

Abstract

One of the important skills that students need to have in the 21st century is critical thinking skills. Critical thinking skills can help students solve a problem. This study was conducted to determine the level of validity of STEM-based LKPD in improving students' critical thinking skills. This study was conducted using the meta-analysis method. Data collection was carried out by tracing journals related to STEM-based LKPD. The sample used was 10 journals related to the development of STEM-based LKPD. The results of the meta-analysis study for STEM-based LKPD were 85.34% with a very valid category, and the application of STEM-based LKPD affected students' critical thinking skills.

References

Aldila, C., Abdurrahman, A., & Sesunan, F. 2017. Pengembangan LKPD berbasis STEM untuk Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 5(4), 138491.
Arikunto, S., & Jabar, C. S. A. 2010. eval_uasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Depdiknas. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia (Edisi Keempat). Jakarta: Depdiknas.
Destiara, M., Himmah, N., & Indriyani, S. 2021. Pengembangan LKPD Materi Arthropoda berbasis STEM Berteknologi Augmented Reality. Bioeduca: Journal of Biology Education, 3(1), 37-45.
Ekayani, P. 2017. Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1-11.
Febriyanti, D., & Maryani, I. 2020. Pengembangan LKPD Berbasis STEM Pada Materi IPA Tema 7 Subtema 1 Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 3(2), 162-180.
Furqoniyah, Q., Subiki, M., & Maryani, M. 2022. Pengembangan LKPD Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) dalam Pembelajaran Fisika Pemanasan Global di SMA. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 9(1), 76-84.
Hasanah, Z., Pada, A. U. T., Safrida, S., Artika, W., & Mudatsir, M. 2021. Implementasi Model Problem Based Learning Dipadu LKPD Berbasis STEM untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 9(1), 65-75.
Hidayat, A. 2018. Meta Analisis: Pentingnya Sefl Dan Peer Assesment dalam Pembelajaran. Jurnal Basicedu, 2(1), 95-101.
Irfana, S., Yulianti, D., & Wiyanto, W. 2019. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Science, Technology, Engineering, and Mathematics untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 8(1), 83-89.
Mahjatia, N., Susilowati, E., & Miriam, S. 2021. Pengembangan LKPD berbasis STEM untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains Siswa melalui Inkuiri Terbimbing. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 4(3), 139.
Nurrita, T. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal misykat, 3(1), 171-187.
Pangestu, K., Yulianti, D., & Sugianto. 2017. Bahan Ajar Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa SMA. Unnes Physics Journal, 6(3), 53-58.
Purwanto, M. N. 2012. Prinsip-Prinsip dan Teknik eval_uasi Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Rizkika, M., Putra, P. D. A., & Ahmad, N. 2022. Pengembangan E-LKPD Berbasis STEM pada Materi Tekanan Zat untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. PSEJ (Pancasakti Science Education Journal), 7(1), 41-48.
Ramli, R., & Yohandri, Y. 2020. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Fisika berbasis Pendekatan Science, Technology, Engineering, and Mathematics untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 4(1), 10-17.
Rochim, A. N., & Trisnowati, E. 2023. Pengembangan LKPD Berbasis STEM Tema Tekanan di Sekitarku untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. In Proceeding Seminar Nasional IPA.
Sartika, D. 2019. Pentingnya Pendidikan Berbasis STEM dalam Kurikulum 2013. 3(3), 89-93.
Simatupang, H., Sianturi, A., & Alwardah, N. 2019. Pengembangan LKPD berbasis Pendekatan Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) untuk Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pelita Pendidikan, 7(4), 170-177.
Widadi, S. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Pemecahan Masalah untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas IV SD Materi Pecahan. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 2(2), 152-158.
Published
2024-05-31
How to Cite
Wardani, A., & Zulyusri, Z. (2024). Meta-Analysis of the Validity of STEM-Based Worksheets to Improve Students’ Critical Thinking Skills. PENBIOS: JURNAL PENDIDIKAN BIOLOGI DAN SAINS, 9(01), 09-14. https://doi.org/10.51673/penbios.v9i01.2443